Därför finns i branschpris för ljudböcker
Det finns många olika typer av böcker. Det finns vanliga tryckta böcker, e-böcker och till och med ljudböcker. Ljudböcker har funnits ganska länge, men de har aldrig varit så populära som de är nu. Under de senaste åren har smarttelefoner och andra lyssningsenheter gjort ljudböcker mycket mer tillgängliga för massorna. Trots denna ökade popularitet saknas fortfarande en stor sak i ljudboksvärlden: ett branschpris.
Hur kommer det sig att ljudböcker aldrig har nominerats till eller vunnit några större bokpriser? Det beror inte på bristande kvalitet. Det finns en del fantastiska ljudböcker som är lika bra, om inte bättre, än deras motsvarigheter i tryckt form eller e-bok. Så vad är orsaken? Tyvärr finns det inget enkelt svar. Sanningen är att den litterära världen fortfarande håller på att komma i kapp när det gäller ljudböcker. De börjar sakta bli mer erkända, men de har fortfarande en lång väg att gå innan de är jämbördiga i prestige .
Ljudböckernas historia
Ljudböcker har funnits under en längre tid. Faktum är att det första inspelade exemplet av en ljudbok går ända tillbaka till 1952. Det var inte förrän på 1980-talet som de började bli mer vanliga tack vare utgivningen av kassettband och Walkmans. Även då ansågs de dock fortfarande mestadels vara en nischprodukt. Det var inte förrän i den digitala tidsåldern som ljudböcker verkligen började ta fart.
Framtiden för ljudböcker
Numera är ljudböcker mer populära än någonsin tidigare. Tack vare smartphones och andra lyssningsenheter är de mer tillgängliga än någonsin tidigare. För att inte tala om att människor blir alltmer upptagna och inte alltid har tid att sätta sig ner och läsa en traditionell tryckt bok eller e-bok. Detta har skapat en perfekt storm för försäljningen av ljudböcker och det verkar inte som om denna trend kommer att avta inom kort. En dag är det mycket troligt att ljudböcker kommer att nomineras till och vinna stora branschpriser. Fram till dess kommer de dock att fortsätta att spela andra fiolen framför andra tryckta format när det gäller litteraturpriser.
Erik Carlsson
Fler nyheter
Vad är skillnaden mellan att lyssna på ljudböcker och att läsa böcker?
Vad är skillnaden mellan att lyssna på ljudböcker och att läsa böcker? Facebook Twitter LinkedIn Email När det gäller läsning finns det inget som kan
Spotifys komplicerade relation med Apple
Spotifys komplicerade relation med Apple Facebook Twitter LinkedIn Email Spotify har varit tvunget att vara kreativt för att kunna sälja ljudböcker på sin plattform. Företaget
Vikten av ljudböcker i skolan
Vikten av ljudböcker i skolan Facebook Twitter LinkedIn Email I dagens snabba värld är det viktigare än någonsin att eleverna kan ta del av information
Därför finns det inget branschpris för ljudböcker
Därför finns i branschpris för ljudböcker Det finns många olika typer av böcker. Det finns vanliga tryckta böcker, e-böcker och till och med ljudböcker. Ljudböcker
Ljudböcker kan gynna eleverna i och utanför klassrummet
Ljudböcker kan gynna eleverna i och utanför klassrummet Skolan bör ge elever chansen att lyssna på Ljudböcker det är ett fantastiskt sätt att engagera elever
Spotify tänker satsa stort på ljudböcker och gå in i ljudboksbranschen
Spotify tänker satsa stort på ljudböcker och gå in i ljudboksbranschen Facebook Twitter LinkedIn Email Spotify tar steget in i ljudboksbranschen och planerar att investera
Tryckta böcker kanske är på väg ut, men ljudböcker är här för att stanna.
Tryckta böcker kanske är på väg ut, men ljudböcker är här för att stanna. Facebook Twitter LinkedIn Email Det finns några skäl till denna tillväxt.
En nyligen genomförd studie visade att barn lyssnar på ljudböcker mer än vad de ägnar åt att läsa böcker.
En nyligen genomförd studie visade att barn lyssnar på ljudböcker mer än vad de ägnar åt att läsa böcker. Facebook Twitter LinkedIn Email Ljudböckernas framgång
Nextory är på gång! Förra året växte företaget med 80 procent.
Nextory är på gång! Förra året växte företaget med 80 procent. Facebook Twitter LinkedIn Email Nextorys framgång är uppenbar när företaget når nya milstolpar. År