En nyligen genomförd studie visade att barn lyssnar på ljudböcker mer än vad de ägnar åt att läsa böcker.

barn lyssnar på ljudböcker
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Ljudböckernas framgång i Sverige för barn har varit snabb och omfattande. Den främsta anledningen till detta är att med en internetuppkoppling kan vem som helst lyssna på en ljudbok på sin telefon utan att ha några fysiska medier eller högtalare till hands. Marknaden för ljudböcker för barn blir alltmer konkurrensutsatt. Det finns tre huvudaktörer på detta område – Bookbeat (en avdelning av reklamföretaget Storytel), Nextory, och Spotify .

Att barn inte längre läser i samma utsträckning utan lyssnar på ljudböcker beror inte på att de är ointresserade av traditionella böcker – det är bara det att deras konsumtionsvanor förändras. Mer specifikt har det skett en betydande kommersiell tillväxt inom ljudbokssegmentet för barn, framför allt tack vare bokstreamingtjänster som BookBeat, Bokus och Nextory.

Utgivning och utbud av ljudböcker idag

År 2020 bestod Svenska förläggarföreningens medlemmars barn- och ungdomsboksutgivning av 874 tryckta böcker 676 e-böcker, och 539 ljudböcker. När det gäller det totala antalet utgivna böcker konkurrerade de inte i första hand med varandra, utan nya titlar släpptes samtidigt i alla tre format – tryckt utgivning (inklusive inbundna böcker), e-böcker och ljudböcker.

Antalet ljudböcker för barn som finns tillgängliga på bokströmningstjänster har ökat betydligt under de senaste åren. Från 2018 till 2020 skedde en genomsnittlig ökning från 18 % till nästan en fördubbling på 36 %. Detta kan delvis bero på att både utgivning och streaming ökar för denna genre eftersom den förblir populär bland dem som vill interagera med innehållet på ett annat sätt än genom att enbart läsa textbaserade berättelser eller lyssna utan visuella bilder tillsammans med taligenkänningsteknik.

Fler nyheter