En nyligen genomförd studie visade att barn lyssnar på ljudböcker mer än vad de ägnar åt att läsa böcker.
Ljudböckernas framgång i Sverige för barn har varit snabb och omfattande. Den främsta anledningen till detta är att med en internetuppkoppling kan vem som helst lyssna på en ljudbok på sin telefon utan att ha några fysiska medier eller högtalare till hands. Marknaden för ljudböcker för barn blir alltmer konkurrensutsatt. Det finns tre huvudaktörer på detta område – Bookbeat (en avdelning av reklamföretaget Storytel), Nextory, och Spotify .
Att barn inte längre läser i samma utsträckning utan lyssnar på ljudböcker beror inte på att de är ointresserade av traditionella böcker – det är bara det att deras konsumtionsvanor förändras. Mer specifikt har det skett en betydande kommersiell tillväxt inom ljudbokssegmentet för barn, framför allt tack vare bokstreamingtjänster som BookBeat, Bokus och Nextory.
Utgivning och utbud av ljudböcker idag
År 2020 bestod Svenska förläggarföreningens medlemmars barn- och ungdomsboksutgivning av 874 tryckta böcker 676 e-böcker, och 539 ljudböcker. När det gäller det totala antalet utgivna böcker konkurrerade de inte i första hand med varandra, utan nya titlar släpptes samtidigt i alla tre format – tryckt utgivning (inklusive inbundna böcker), e-böcker och ljudböcker.
Antalet ljudböcker för barn som finns tillgängliga på bokströmningstjänster har ökat betydligt under de senaste åren. Från 2018 till 2020 skedde en genomsnittlig ökning från 18 % till nästan en fördubbling på 36 %. Detta kan delvis bero på att både utgivning och streaming ökar för denna genre eftersom den förblir populär bland dem som vill interagera med innehållet på ett annat sätt än genom att enbart läsa textbaserade berättelser eller lyssna utan visuella bilder tillsammans med taligenkänningsteknik.
Erik Carlsson
Fler nyheter
Vad är skillnaden mellan att lyssna på ljudböcker och att läsa böcker?
Vad är skillnaden mellan att lyssna på ljudböcker och att läsa böcker? Facebook Twitter LinkedIn Email När det gäller läsning finns det inget som kan
Spotifys komplicerade relation med Apple
Spotifys komplicerade relation med Apple Facebook Twitter LinkedIn Email Spotify har varit tvunget att vara kreativt för att kunna sälja ljudböcker på sin plattform. Företaget
Vikten av ljudböcker i skolan
Vikten av ljudböcker i skolan Facebook Twitter LinkedIn Email I dagens snabba värld är det viktigare än någonsin att eleverna kan ta del av information
Därför finns det inget branschpris för ljudböcker
Därför finns i branschpris för ljudböcker Det finns många olika typer av böcker. Det finns vanliga tryckta böcker, e-böcker och till och med ljudböcker. Ljudböcker
Ljudböcker kan gynna eleverna i och utanför klassrummet
Ljudböcker kan gynna eleverna i och utanför klassrummet Skolan bör ge elever chansen att lyssna på Ljudböcker det är ett fantastiskt sätt att engagera elever
Spotify tänker satsa stort på ljudböcker och gå in i ljudboksbranschen
Spotify tänker satsa stort på ljudböcker och gå in i ljudboksbranschen Facebook Twitter LinkedIn Email Spotify tar steget in i ljudboksbranschen och planerar att investera
Tryckta böcker kanske är på väg ut, men ljudböcker är här för att stanna.
Tryckta böcker kanske är på väg ut, men ljudböcker är här för att stanna. Facebook Twitter LinkedIn Email Det finns några skäl till denna tillväxt.
En nyligen genomförd studie visade att barn lyssnar på ljudböcker mer än vad de ägnar åt att läsa böcker.
En nyligen genomförd studie visade att barn lyssnar på ljudböcker mer än vad de ägnar åt att läsa böcker. Facebook Twitter LinkedIn Email Ljudböckernas framgång
Nextory är på gång! Förra året växte företaget med 80 procent.
Nextory är på gång! Förra året växte företaget med 80 procent. Facebook Twitter LinkedIn Email Nextorys framgång är uppenbar när företaget når nya milstolpar. År